Test Hasselblad CFV 39 Digitale Back

27-04-10 | 6 reactie(s)

Vandaag ben ik bij Calumet in Rotterdam een Digitale achterwand van Hasselblad gaan bekijken, en ik moet zeggen, behalve de prijs, viel hij me niet tegen. Het ging hier om de CFV-39, een Back die bedoeld is voor je "oude" Hasselblad "V" Systeem. Nu heb ik nog een 500C met 5 objectieven liggen, dus dat is een mooie kans om deze camera, die al 5 jaar ongebruikt in de kast lag, weer eens te gebruiken.
Ik ging er met een wat gereserveerd idee naar kijken. Verhalen op internet vertelden dat de back slecht presteerde bij een hogere ISO dan 100 en ook dat scherpstellen erg moeilijk was, omdat je er snel naast zou zitten.
Ik kan je vertellen, de scherpstelling is volgens mij even nauwkeurig en belangrijk als bij het schieten op film. Ik zat er bij de testshoot niet vaker naast dan op film.
Ook de prestaties op ISO 800 waren uitstekend. Erg ruisarm en ik heb geen ruisreductie in de Phocus software hoeven toepassen.
Kijk maar eens naar de in dit blog bijgevoegde bestanden die ik van onze stagiaire gemaakt heb. De bestanden zijn onbewerkt en ongecorrigeerd, direct uit de camera. Er is niets opgescherpt en ook niets op kleur gecorrigeerd. Er is er één gemaakt op 50 iso en één op 800 iso. Ook daar is geen ruisreductie toegepast.
Gebruikt objectief CF 80mm op f 2.8

ISO 50

© Jiri Buller
ISO 50 uitsnede op 100%

© Jiri Buller
ISO 800

© Jiri Buller
ISO 800 Uitsnede op 100%
© Jiri Buller

Download hier het 50 iso bestand in "Native" resolutie (4MB)
Download hier het 800 iso bestand in "Native" resolutie (4MB)

© Jiri Buller

Nou maar hopen op die ene goed betaalde klus, waarna ik deze prachtige achterwand kan gaan aanschaffen.Hebberig

 



6 reacties

Gerlof Homan: on 14-07-10

Zou er nu zoveel significant verschil zijn in print (file) kwaliteit tussen deze back en een Nikon D3x ?
Een D3x heeft volgens mij zoveel meer dynamiek bij het gebruik, met name bij omgevingsportretten.

Heb altijd veel moeite gehad met scherpstellen van mijn 503CW + 60/ 80/ 100 mm

Jiri Buller: on 19-07-10

Met de scherpstelling heb ik dus geen echte problemen. Tuurlijk is autofocus makkelijker, maar daar wordt je ook lui van ;-)
Ik geloof dat de contrastomvang van een D3x ongeveer gelijk is is aan dat van een middenformaat achterwand. In scherpte zal je bij print geen verschil zien denk ik. Echter zit er een groot verschil in het gevoel van een beeld wat uit een middenformaat achterwand komt. Het hele scherpte verloop is totaal anders dan dat van een kleinbeeld camera. De chip van een digitale hasselblad of phase one achterwand is in sommige gevallen ruim 2x de afmeting van een full frame kleinbeeld chip. En dat zie je direct in de onscherpte. Bovendien vind ik persoonlijk het oude carl zeiss glas vele malen mooier tekenen dan nikon of canon glas. Het is allemaal veel plastischer en vooral tastbaarder. Je ziet het vooral als je een voorwerp fotografeert bijvoorbeeld een potlood. Bij een Canon (Eos 1ds mk3) kijk je naar een foto van een potlood. En met de Hasselblad kan het het potlood zo van je scherm pakken, zo realistisch lijkt het.
Met vriendelijke groet,
Jiri

Gerlof Homan: on 21-07-10

Bedankt voor je motivatie !
Heb een 203 FE en een 503CW en alle Zeiss CFE obj. van 40 t/m 180 mm. En de FE zoom 60 - 120 mm. Staat al ruim 2 jaar lang werkloos in de kast omdat ik op digitaal 5dmk2 ben overgestapt.

Zal op de as Kina de CFV-39 back uitproberen. Wie weet word ik zo enthousiast dat ik hem daar direct koop. Wie weet met een mooie Kina korting.

groet gerlof homan

Gerlof Homan: on 21-07-10

Hier nog een uitgebreide test van de Back:

http://www.olegnovikov.com/technical/hasselblad_cfv_39/hasselblad_cfv_39_01.shtml

Robbert Vink: on 06-07-11

eindelijk een mooi produkt voor een mooie camera
hebben er te lang op moeten wachten
nu de prijs hij is best wel goed maar ja een krappe beurs he
ik zie de de toekomst voor mijn camera rooskleurig in
mooi gedaan hasselblad

Frank van der Pol: on 27-12-11

Beetje late reactie wellicht, maar toch:

Je kunt jezelf net zo hard voor de gek houden als je zelf wilt. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat een digitale achterwand op een H'blad niet beter, mooier, anders, whatever zou zijn dan een D3x, maar je kunt het verschil als je niet uitkijkt groter praten dan het is. En één ander ding is zeker: de twee zijn niet uitwisselbaar qua gebruik/toepassing. Kwaliteit vergelijken is dus in feite niet zo zinvol, omdat je de kwaliteit van de H'blad niet kunt toepassen in het gebied waar de D3x voor bedoeld is en omgekeerd.

Maar als je dat dan toch doet, geldt dat als de chip qua oppervlak tweemaal zo groot is, de resolutie langs elk van de zijden slechts 1,4 x zo groot is.
Maar daar eindigt het verhaal niet, want de H'blad achterwand legt op die 1,4 x zo grote chip size slechs 20% meer pixels. Dat resulteert in theorie in een hogere contrastomvang en een betere definitie. Maar qua contrastomvang presteert Hasselblad tot nu toe door de bank genomen ongeveer een stop minder dan de D3x. Qua ruis ontloopt het elkaar niet zo bar veel, is mijjn indruk. Het is een beetje het verschil tussen weinig en minder.

Rest de vraag wat voor werk je hoe vaak doet, of je voor 15K beter twee D3x camera's of één H'blad achterwand kunt kopen. Of omgekeerd: hoeveel meer omzet/marge levert de investering in een achterwand van 15K op ten opzichte van een Nikon D3x voor de helft van dat bedrag. Of ten opzichte van de (deels op film gebaseerde) workflow die je nu (wellicht) hebt.

Of deze achterwand een goede keuze is is, mijns inziens dus veel meer afhankelijk van je eigen situatie dan van technische verschillen met bijvoorbeeld een D3x.

Gesloten voor reacties.